Cursus mindfulness

Alles over mindfulness & meditatie

Verminder stress, spanning en voel je bovenal gelukkiger!

87%

minder kans hart- en vaatziekten wanneer je regelmatig mediteert.

20%

toename in productiviteit van werknemers op de werkvloer.

70%

minder stress en spanning als je regelmatig mediteert.

Herken je deze problemen?

Cursus mindfulness - icoon last van stress

Gevoelens van stress

Je ervaart met grote regelmaat stress en hebt soms een overwelmend gevoel.

Cursus mindfulness - icoon slecht slapen

Slecht kunnen slapen

Doordat je hoofd vol zit, blijf je 's avonds vaak malen en daardoor kom je moeilijk in slaap.

Cursus mindfulness - icoon gedachten

Hoofd vol met gedachten

Je hoofd zit vol en je gedachten blijven maar doorrazen en lijken nooit tot rust te komen.

Cursus mindfulness - icoon omgaan met anderen

Gebrek aan concentratie

je hebt moeite je ergens toe te zetten of zaken door te zetten en af te maken.

Cursus mindfulness - icoon irritatie

Snel geïrriteerd

Je hebt vaker conflicten, gevoelens van irritatie en/of negatieve gedachten over anderen.

Spanning in de omgang met anderen

Tijdens vergaderingen, aan de telefoon, moeilijke gesprekken etc. bezorgen je veel spanning en stress.

Korte introductie

Tijdens de cursus mindfulness leer je hoe je meer in het moment kunt zijn. Hoe je jouw gedachtestromen kunt herkennen en accepteren. Met volledige aandacht voor wat je op dit moment voelt en de plek waar je bent. Je bent even niet bezig met het verleden, of de toekomst maar enkel met het nu. Hiermee wordt je bewuster voor wat er om je heen gebeurt. Ook zul je beter in staat zijn om met emoties en gedachten om te gaan en zal niet door je gedachten worden gecontroleerd.

Neem direct contact op!

Cursus mindfulness - icoon pychology

Wetenschappelijk onderzoek door neurowetenschappers heeft uitgewezen dat mensen die mediteren sneller schakelen tussen verschillende delen van hun hersenen. Dit zorgt ervoor dat ze minder last hebben van de negatieve gevolgen stress, depressie en spanning. Het onderzoek wees ook uit dat mensen die regelmatig mediteren veel meer gebruik maken van hun linker frontale hersenkwab waardoor ze meer rust en geluk ervaren.

Voordelen van een cursus Mindfulness

Mindfulness is een populaire manier om te leren ‘in het nu’ te zijn, tot rust te komen en jezelf te leren begrijpen. De afgelopen deceninia is er veel onderzoek naar gedaan en zijn de voordelen wetenschappelijk bewezen. Er is dan ook niets zweverigs meer aan mindfulness! Na een cursus mindfulness zul je de volgende voordelen ervaren:

Cursus mindfulness - icoon wetenschappelijk

Wetenschappelijk bewezen

Wetenschappelijke studies wijzen uit dat door mindfulness signifante verbeteringen in je hersenen optreden.

Cursus mindfulness - icoon keuzes maken

Sneller keuzes maken

Een studie door Carnegie Mellon Universiteit heeft aangetoond dat mediterenden sneller beslissingen kunnen nemen.

Cursus mindfulness - icoon energie

Meer energie

Mindfulness zorgt ervoor dat je beter slaapt, waardoor je iedere ochtend meer uitgerust bent. Dit zorgt voor meer energie.

Cursus mindfulness - icoon zweverig

Minfulness is niet zweverig

De associatie met mindfulness is vaak zweverig. De technieken zijn echter bewezen effectief om je meer tot rust te laten komen.

Cursus mindfulness - icoon alleen

Minder ‘alleen’ voelen

Een in 2012 door UCLA gepubliceerde studie toont aan dat mindfulness zorgt dat men zich minder alleen voelden.

Cursus mindfulness - icoon zelfvertrouwen

Meer zelfvertrouwen

Wanneer je leert omgaan met spanning, zul je beter in staat zijn gesprekken met anderen te voeren.

Cursus mindfulness - icoon rust

Meer rust, minder stress

Mindfulness heeft bewezen voordelen als het gaat om het reduceren van stress. Je leert omgaan met negatieve emoties.

Cursus mindfulness - icoon loslaten

Leren loslaten

Doordat je met regelmaat de tijd neemt om dit rust te komen, heb je meer energie en zul je beter in staat zijn om zaken los te laten.

Cursus mindfulness - icoon leren

Iedereen kan het leren

Mindfulness kan door iedereen worden geleerd. Zowel oud als jong en voor allerlei doeleinden. Zowel zakelijk, als prive.

Cursus mindfulness - icoon creativiteit

Meer creativiteit

Mindfulness maakt je aantoonbaar creatiever en je zult merken dat je vaker tot nieuwe ideeën en inzichten komt.

Cursus mindfulness - icoon plezier

Je hebt weer plezier

Doordat je orde schept en rust schept in je leven, zul je vaker gevoelens van rust, geluk en plezier ervaren.

Cursus mindfulness - icoon houding

Geen rare houding

Bij mindfulness denk je aan de lotus-houding en knieën over elkaar? Niet nodig! We zitten gewoon op stoelen.

Cursus mindfulness - de trainer

"Geen rare posities, houdingen of zweverig gedoe. We zitten gewoon in stoelen!"

Jelle den Harder - Mindfulness trainer Cortox

Over de cursus mindfulness – wat gaan we je leren

Cursus mindfulness - week 1

Week 1: Waarom mindfulness?

  • Waarom mindfulness. Alles over de feiten, de voordelen en de studies als bewijs.
  • Hoe je het meeste uit de cursus mindfulness kunt halen.
  • Ervaringen delen met anderen in een veilige en vertrouwde omgeving.
  • Meditatie oefening – de mantra
  • Vragen & antwoorden.

Cursus mindfulness - week 2

Week 2: Het accepteren van je gedachten

  • Ervaringen delen met anderen na de opgedane kennis in week 1.
  • Het herkennen van gedachtestromen.
  • Praktische tips bij negatieve gedachten over jezelf of anderen.
  • Meditatie oefening – het tellen van de adem
  • Vragen & antwoorden.

Cursus mindfulness - week 3

Week 3: Omgaan met emoties

  • Ervaringen delen naar aanleiding van week 2.
  • De connectie tussen emoties en gedachten.
  • Omgaan met emoties.
  • Meditatie oefening – emoties ervaren.
  • Vragen & antwoorden.

Cursus mindfulness - week 4

Week 4: Leren te accepteren

  • Ervaringen delen naar aanleiding van week 3.
  • Terugkeren naar het nu en verankeren.
  • Het verleden, het heden en het nu.
  • Eenvoudig te volgen instructies voor creëren van een dagelijkse routine.
  • Vragen & antwoorden.

Enkele reacties van deelnemers:

Ik ben deze cursus gaan volgen omdat ik merkte dat ik de laatste tijd steeds meer stress ervaarde. De eerste resultaten die ik merkte, is dat ik beter kan slapen en dat ik veel meer controle heb over mijn emoties. De training was to-the-point en zat vol interessante en praktische informatie die ik in de toekomst kan gebruiken.

Cursus mindfulness - Swen

Swen de Kam

NESW Exposure

Deze cursus is, zoals beloofd, gelukkig niet zo zweverig. We kregen in het begin veel feitelijke informatie en praktische tips om mee aan de slag te gaan. Dit heeft mij geholpen om hier mee aan de slag te gaan, omdat ik me vaak heb afgevraagd of mindfulness iets voor mi is. Nu doe ik het iedere dag!

Cursus mindfulness - Lean

Lean de Roode

Rivas thuiszorg

Ik was al langer op zoek naar een training als deze en kwam toen Cortox tegen op internet. Ik vond de cursus erg leerzaam en ben blij dat ik tips heb gekregen om in de dagelijkse praktijk mee aan de slag te gaan. Ook vond ik de trainer erg deskundig en vond het fijn dat we daarna nog konden mailen met vragen.

Cursus mindfulness - Bart

Bart Smeert

Technico BV.

Handig om te weten:

  • 4 trainingsdagen van 1 uur waarin ook een mediatie-oefening wordt gedaan. Na iedere cursusdag volgt een reflectie-moment waarin we vragen en ervaringen bespreken.
  • Je krijgt meerdere tools mee die je nodig hebt om dagelijks te oefenen met mindfulness nadat je de cursus hebt afgerond. Dit bestaat o.a. uit een naslagwerk, audiobestanden en een handige app om dagelijks te mediteren.
  • Achteraf ruimte voor vragen. Mocht je na het afronden van de cursus nog tegen problemen aanlopen of vragen hebben, kun je altijd mailen naar de trainer en zal hij je zo goed mogelijk proberen te helpen.
  • Niet goed, geld terug! Als je niet volledig tevreden bent over deze cursus krijg je zonder vragen je geld terug.

Praktische informatie over de cursus:

  • Open inschrijving: € 950,- per persoon excl.btw.
  • Incompany trainingen: op aanvraag (maximaal 10 personen per groep)

De cursus is voor mensen die:

  • Beperkte kennis hebben van meditatie en mindfulness.
  • Nog nooit hebben gemediteerd.
  • Beginner zijn.
  • Minimaal 18 jaar, of ouder zijn.
  • Bereid zijn om gedurende 4 weken aan zichzelf te bereiken en dagelijks te oefenen. 

Van spanning en stress, naar rust

Cursus mindfulness - gevoel van controle

Meer plezier en geluk

Vandaag de dag krijg je van alle kanten prikkels. De televisie staat iedere dag aan, door je smartphone ben je altijd bereikbaar, op social media volg je iedereen en ga zo maar door. Je hersenen worden voortdurend geprikkeld en komen zelden tot rust. Met mindfulness leer je tijd voor je zelf te nemen en meerdere keren per dag echt rust te pakken. Tijdens de cursus geven we je alle tools om hiermee aan de slag te gaan. Het resultaat is dat je meer geluk en plezier zult ervaren.

Ik wil meer rust ervaren!

Cursus mindfulness - minder stress

Minder stress

Het is bewezen dat regelmatig mediteren je parasympatisch zenuwstelsel activeert. Dit houdt in dat je lichaam in een staat van rust komt. Mensen die gedurende een aantal weken regelmatig mediteren, geven aan dat ze beter kunnen slapen en last hebben van spanning en/of stress. Het mooie daarvan is; doordat je beter gaat slapen, kom je meer nog meer tot rust en ben je nog beter in staat om om te gaan met afleidingen in je omgeving. Kortom, je hebt meer rust en minder stress.

Ik wil minder stress!

Cursus mindfulness - creativiteit

Verhoog je creativiteit

Wanneer je regelmatig met mindfulness oefent, zul je merken dat je beter leert omgaan met gedachten en emoties. Je komt meer tot rust en bent minder snel afgeleid. Hierdoor ontstaat er meer ruimte, kun je vrijer denken en verhoogt het je creativiteit. Veel mensen geven aan, dat ze na een tijd te hebben geoefend met mindfulness, zich beter kunnen concentreren en vaker tot nieuwe inzichten en ideeën komen.

Ik wil meer creativiteit!

Professionele begeleiding bij Cortox

Cursus mindfulness - trainer Jelle den harder

Over de trainer

Mijn naam is Jelle den Harder. Ik heb ruim 9 jaar ervaring met gedrag intensieve cliënten binnen de gehandicapte zorg. Gezien de zeer hoge intensiteit van mijn dagdagelijkse werk ben ik me gaan verdiepen in mindfulness om meer te leren omgaan met stress en spanning. De opgedane kennis vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse werk en deel ik nu met veel passie met de deelnemers van de cursus mindfulness.

Cursus mindfulness utrecht

Over Cortox

Iedere cursus bij Cortox wordt verzorgd door een trainer met ervaring in de praktijk. We vinden het belangrijk dat iedere trainer zelf de kennis heeft toegepast, zodat hij iedere deelnemer optimaal kan begeleiden. Ook vinden we het belangrijk om de cursus mindfulness af te stemmen op iedere deelnemer. Daarom sturen we voorafgaand aan de cursus een vragenlijst om een aantal behoeften te onderzoeken. Op basis van de informatie en op basis van jouw behoeften stemmen we de training af.

Meer geluk en rust ervaren? Neem nu contact op!

We horen graag van je:

Neem contact op!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vul dan het formulier in en wij nemen spoedig contact met je op. We kunnen een afspraak maken om bij jullie op kantoor de mogelijkheden te bespreken. Je mag uiteraard ook bij ons langs komen.

We hopen je snel te zien!